
Madonna uppträder ikväll i finalen av Eurovision Song Contest med två låtar. Dels hennes signaturmelodi ”Like a prayer” samt den nya saggiga ”Future”. Förstår inte varför hon valt detta trötta nummer istället för något snabbare och mer dansant som jag anser skulle passa bättre i Eurovision.

Hade något sagt detta för ett år sedan att ”The Queen of Pop” skulle vara med i tävlingen som pausunderhållning då hade jag bara skrattat. Vet fortfarande inte riktigt om det var ett smart drag av henne, men samtidigt har hon idag ingenting mer att bevisa. Hon har gjort så mycket bra genom åren.
Det är kanske också därför hon tagit ut svängarna så pass mycket i de fyra nya låtar som presenteras inför att hennes nya album ”Madame X” släpps den 14 juni. Vi är flera av hennes trogna fans som just nu står som frågetecken och undrar vad som händer?
Ska jag försöka förstå är det kanske så att Madonna gör helt rätt som testar nya musikmarker, men som hennes fans genom många år, blir det då lite jobbigt, det måste erkännas. Hade någon annan artist gjort dessa låtar hade jag bara klickat bort dem direkt. Så är det. Jag är väl gammalmodig och kräver någonting som inte funkar idag om man som Madonna vill nå en ny publik. Men så här låter inte den Madonna som jag lärt känna genom åren och som gjort att hon fastnat så hos mig. Trist och ointressant musik.
Mitt hopp inför kvällens uppträdande är att ryktet om att hon ska ”bädda in” en tredje låt i uppträdandet. Den heter ”Dark Ballot” (hette förra året ”Beatiful Game” när hon framförde den tillsammans med just ”Like a prayer” under MET-galan) och den är riktigt bra. Jag har hört en version (lyssna ovan) av den nämligen som tilltalar mig mycket. Den version som hamnat på ”Madame X” har jag dock inte hört och skräcken vore väl om hon dragit ner tempot på den låten och dragit in någon obskyr rappare som bara förstör!
För mig är alltså Madonnas uppträdande ikväll det allra mest spännande. Vem som vinner själva tävlingen bryr jag mig inte så mycket om. Sverige har en ok låt som jag tror placerar sig topp 5. John Lundvik är ödmjuk, perfekt på alla sätt och vis, vilket då även gör honom lite tråkig och ointressant. Det är lite väl överproducerat nummer och det är först när gospelen drar igång som jag känner någon form av nerv i låten.
Mina favoriter är Serbien (vilken röst!) och Ryssland (gillar hooken i låten och sen är jag sedan tidigare svag för Sergey!)
Sen är jag oerhört trött på allt jollrande om att bojkotta Tel Aviv och Israel! Detta är en musiktävling och inte något jävla politisk arrangemang. Så fort Madonna på sitt Instagram lägger upp någonting om sitt uppträdande drar många direkt in det politiska med totalt icke relevanta kommentarer. Madonna är sångerska och inte politiker!
Orkar inte skriva om alla låtar som jag gjort vissa år. Hade en tanke på det och skapade även en sida men så kom ”stenen” emellan och då tappade jag definitivt lusten och ork saknades helt. Detta får duga.

Men här kommer i alla fall mina topp 5:
- Ryssland – Scream – Sergey Lazarev
- Serbien – Kruna – Nevena Božović
- Nederländerna – Arcade – Duncan Laurence
- Azerbajdzjan – Truth – Chingiz
- Sverige – To Late For Love – John Lundvik
Må bäste kvinna eller man vinna och må Madonna göra ett fint framträdande!