Norra ingången till dubbelspårtunneln i Gamla Uppsala.
Första spadtaget togs av dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den 21 augusti 2013. Den 11 augusti ett år senare började själva tunneln att byggas.
Idag var det allmän visning av den 610 meter långa och 8 meter höga järnvägstunneln i Gamla Uppsala. Den enda visningen för allmänheten kunde jag ju bara inte missa, utan jag både filmade och tog en massa bilder för arkivet.
Redan 1998 fanns planer på en järnvägstunnel med på grund av finansieringen så lades det då på is. Ett omtag gjordes några år senare och 2006 i december bestämde Banverket definitivt att en tunnel var att föredra.
Ungefär 200 meter norr om Yrsaparken börjar den 610 meter långa dubbelspårtunneln som går under Gamla Uppsala för att komma ut i markplan igen strax norr om Gamla Uppsala skola.
Jag har skrivit om detta bygge tidigare inbakat i andra bloggposter; 8 maj 2013, 29 maj 2014 samt 6 april 2015.
Här kommer ett gäng bilder från dagens äventyr:

Kön var lång och ändå var jag där när de öppnade kl 11.00. Det regnade lite lätt.

Vi fick sätta på oss gula västar, så att vi skulle synas ordentligt i tunneln.

Kö, på väg ner…


Ca 200 meter norr om Yrsaparken börjar den dubbelspåriga järnvägstunneln.

Hårdfakta om dubbelspårstunneln i Gamla Uppsala.

En liten rörlig sekvens finns på mitt Instagram.

Det är ju så mycket större när man väl är på plats. Åtta meter upp till taket och 12,5 meter bred.

Häftig känsla!

Hösten 2016 ska slipers, räls och kontaktledningar finnas på plats i tunneln. Premiärtur för tågen är planerad till den 8 maj 2017.

Kostnaden för hela tunneln beräknas till ca 1,3 miljarder kronor.


I slutet av tunneln… vid norra ingången. Vi var ca 4 500 personer som passade på att besöka järnvägstunneln under de 4 timmar som den var öppen för allmänheten.

Hösten 2016 börjar rälsen att läggas ut i den dubbelspåriga tunneln. Den ska också täckas med makadam, sand och jord.
I maj 2017 är det alltså dags för premiärtåget att åka igenom tunneln.

Till vänster Gamla Uppsala skola. Det var blött och lite regn.

Trafikverket bjöd sedan på fika i GUSK-ladan.

Så här ser det ut ovanför tunneln i slutet vid norra ingången.
Jag kunde givetvis inte låta bli att filma lite också:
Ett trevligt initiativ av Trafikverket.