Visning av järnvägstunneln i Gamla Uppsala

Gamla Uppsala järnvägstunnel 2016-04-17
Norra ingången till dubbelspårtunneln i Gamla Uppsala.

Första spadtaget togs av dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den 21 augusti 2013.  Den 11 augusti ett år senare så började själva tunneln att byggas.

Idag var det allmän visning av den 610 meter långa och 8 meter höga järnvägstunneln i Gamla Uppsala. Den enda visningen för allmänheten kunde jag ju bara inte missa, utan jag både filmade och tog en massa bilder för arkivet.

Redan 1998 fanns planer på en järnvägstunnel med på grund av finansieringen så lades det då på is. Ett omtag gjordes några år senare och 2006 i december bestämde Banverket definitivt att en tunnel var att föredra.

Ungefär 200 meter norr om Yrsaparken börjar den 610 meter långa dubbelspårtunneln som går under Gamla Uppsala för att komma ut i markplan igen strax norr om Gamla Uppsala skola.

Jag har skrivit om detta bygge tidigare inbakat i andra bloggposter; 8 maj 2013, 29 maj 2014 samt 6 april 2015.

Här kommer ett gäng bilder från dagens äventyr:

160417_Öppen tunnel 01

Kön var lång och ändå var jag där när de öppnade kl 11.00. Det regnade lite lätt.

Öppen tunnel 17 april 2016

Vi fick sätta på oss gula västar, så att vi skulle synas ordentligt i tunneln.

Öppen tunnel 2016-04-17

Kö, på väg ner…

Öppen tunnel 2016-04-17

Gamla Uppsala Järnvägstunnel 2016-04-17

Ca 200 meter norr om Yrsaparken börjar den dubbelspåriga järnvägstunneln.

Gamla Uppsala järnvägstunnel 2016-04-17

Hårdfakta om dubbelspårstunneln  i Gamla Uppsala.

Gamla Uppsala järnvägstunnel 2016-04-17

En liten rörlig sekvens finns på mitt Instagram.

Gamla Uppsala järnvägstunneln 2016-04-17

Det är ju så mycket större när man väl är på plats. Åtta meter upp till taket och 12,5 meter bred.

Gamla Uppsala järnvägstunneln 2016-04-17

Häftig känsla!

Gamla Uppsala järnvägstunneln 2016-04-17

Hösten 2016 ska slipers, räls och kontaktledningar finnas på plats i tunneln. Premiärtur för tågen är planerad till den 8 maj 2017.

Gamla Uppsala järnvägstunneln 2016-04-17

Kostnaden för hela tunneln beräknas till ca 1,3 miljarder kronor.

Gamla Uppsala järnvägstunneln 2016-04-17

Gamla Uppsala järnvägstunneln 2016-04-17

I slutet av tunneln… vid norra ingången. Vi var ca 4 500 personer som passade på att besöka järnvägstunneln under de 4 timmar som den var öppen för allmänheten.

Gamla Uppsala järnvägstunnel 2016-04-17

Hösten 2016 så börjar rälsen att läggas ut i den dubbelspåriga tunneln. Den ska också täckas med makadam, sand och jord.

I maj 2017 är det alltså dags för premiärtåget att åka igenom tunneln.

Gamla Uppsala järnvägstunnel 2016-04-17

Till vänster Gamla Uppsala skola. Det var blött och lite regn.

Öppen tunnel 2016-04-17

Trafikverket bjöd sedan på fika i GUSK-ladan.

Öppen tunnel 2016-04-17

Så här ser det ut ovanför tunneln i slutet vid norra ingången.

Jag kunde givetvis inte låta bli att filma lite också:

Öppen tunnel den 17 april 2016.

 

Ett trevligt initiativ av Trafikverket.

Annonser

4 thoughts on “Visning av järnvägstunneln i Gamla Uppsala

  1. Tofflan

    Tyckte det var ett roligt och trevligt initiativ av Trafikverket. Kul att du kom iväg.
    Ja jag låg bara här och gör det fortfarande och har ont. Irriterad på mig själv! 👿

  2. Jerry Inläggets författare

    Tofflan: Jag är väldigt glad att jag gick emot min ”lata sida” och åkte iväg och lät min ”nyfikna sida” vinna idag. Jag ville verkligen se tunneln inifrån s a s.

    Vet ju att Anna så ville få upp nätet och jag drog mitt lilla strå till stacken i utbyte mot en middag.. (;-)

Kommentarer inaktiverade.