Läser fascinerat om planerna på en tunnel mellan Rödby–Puttgarden, Fehmarn Bält-tunneln, som kommer att slå alla möjliga rekord, både på längden och bredden. Officiell hemsida.

Fehmarn Bält

UppsalaTidningen berättar bland annat om att tunneln kommer att bli tre gånger så lång som den nu längsta sänktunneln Bart Tunnel i San Fransisco. 18 km lång med en fyrfilig motorväg, dubbelfilig järnväg samt säkerhetsgångar är planerat. Tunneln blir hela 42 meter bred!

Detta är ett gigantiskt byggprojekt som kommer att kosta cirkus 65 miljarder kronor. Bygget planeras att dra igång 2013 för att sedan vara klart 2020. Årtalen har flyttats framåt just för att logistiken kring det hela är så enorm och tar tid att få på plats. Mer än 6000 personer kommer att få jobb tack vare tunneln och kostnaderna för bygget beräknas vara återbetalt 2050. Detta tack vare betalstationer på den danska sidan. Att det inte finns några på den tyska sidan beror på att Danmark har varit drivande i detta och står för de mesta av kostnaderna.

Man kommer att från Köpenhamn att nå Hamburg 1 1/2 timme snabbare än idag. Från 4,5 till 3. 24 000 kubikmeter betong i veckan kommer bygget att svälja. Det material som kommer att grävas upp från havsbotten kommer att återanvändas till att skapa konstgjorda landpartier på båda sidor där en ny badstrand ingår.

Färjetrafiken kommer troligtvis att upphöra helt mellan Rödby–Puttgarden. Jag har åkt den sträckan själv ett par svängar i mitt liv. En gång när min familj skulle till Paris på 70-talet och en gång i början på 90-talet med vänner när vi bilade genom Tyskland och längst Rhen.

Visst är det häftigt, så säg? Är som sagt fascinerad av sådana här jättebyggen och hoppas givetvis att det blir bra och att jag själv en dag ska få möjligheten att åka i tunneln.