Den 14 juni släppte Madonna sitt 14:e album med namnet Madame X. Fem låtar släpptes innan där ”Medellin” var den första som kom den 17 april. Tre olika utgåvor räknat på antal låtar finns att tillgå:

  • Standard edition CD album ( 13 låtar)
  • Deluxe edition CD album (15 låtar)
  • Deluxe boxset (18 låtar)

Så här tycker jag om låtarna:

Medellìn (med Maluma) **
Var väl inte riktigt det jag hade väntat mig som första singel. Total avsaknad av refräng och en lekfullhet på gränsen till pubertalt tillltalar mig inte. Ändå funkar den att lyssna på, även om det är på håret. Men när den colombianska Maluma börjar rappa så tappar jag än mer intresset. För mig återigen ett svårbegripligt förstaval av Madonna när hon ska lansera en ny platta.

Offer Nissim har gjort några remixer som jag istället föredrar.

Dark Ballet **
Oj, så mörkt och deprimerande. Videon tycker jag är så mörk och överpretentiös att jag inte ids att titta på den mer. Återupprepningar från förr fast med lite andra ord. Poppigare och med en refräng som liksom fastnade på annat sätt än detta mörker är den remix som jag hittat på YouTube. Otroligt bra och tänk om hon hade valt upptempo så bra det hade kunnat bli. För refrängen är fin men förstörs av allt malande som nästan blir som obegripligt pekoralmässande i mina öron.

God Control ***
Alldeles för lång låt. Hade kunnat kortas med hälften och då blivit mer kompakt och sammanhållen. Svag början men sen när tempot ökar tilltalar den mig mer. En mycket mörk text om att ge upp och förståelsen för den som bär vapen. Efter 1.40 ökar som sagt tempot in i discoeran från slutet av 70-talet och stråkarna är häftiga som virvlar runt. Rapperier och visksång av Madonna om att hon är tokig och att vi måste vakna upp från uppgivenheten tenderar ånyo att bli överpretentiöst i förlängningen.

Vakna upp!

Future (med Quavo) *
När jag hörde denna på Eurovision satt jag som en fågelholk. Så upprepande och med en rappare som såg halvdöd ut. Reggae-Madonna förstår jag mig inte alls på och detta är bara tjatigt. Vad gör man inte för att få sjunga med Madonna? Ställer upp på vilken smörja som helst, eller vad säger Quavo? Låten spelades första gången den 18 maj 2019 på finalen i Eurovision Song Contest, vilket är någonting jag vill glömma så fort det bara går.

Batuka *
Ytterligare ett bottennapp är ”Batuka”. Först sjunger Madonna och sen ska andra sjunga samma sak. Blir stressad av att höra detta och det liksom bara trummar på utan någon som helst känsla. Tjat om lång väg och dag hela tiden. Sen ylas det och gapas lite. Nej, detta går bort direkt för mig. Plattans sämsta låt.

Killers Who Are Partying ***
I will be gay, if the gay are burned
I’ll be Africa, if Africa is shut down
I will be poor, if the poor are humiliated
I’ll be a child, if the children are exploited

I’ll be Islam, if Islam is hated
I’ll be Israel, if they’re incarcerated
I’ll be Native Indian, if the Indian has been taken
I’ll be a woman, if she’s raped and her heart is breaking

Först förstod jag inte de provcerande verserna och de kan enligt mitt sätt att se på det hela tolkas olika, dels vilket självhat en del minoriteter har om sig själva men också hur det faktiskt är idag och hur sjuk världen är. För på slutet sjunger hon:

Do you know who you are?
Will we know when to stop?
Wild is the world

En av hennes mest tänkvärda texter någonsin anser jag. Svårt att ta in, men nödvändigt. Själva melodin är inte mycket att yvas över utan här är det texten som är det viktiga. Rakt av. Men varför den heter som den gör, det funderar jag vidare på… fattar inte riktigt.

Crave (med Swae Lee) **
Det andra låtsläppet kom den 10 maj och nu började jag bli en aning orolig över vart Madonna var på väg rent musikaliskt. Lulligt och ganska ointressant. Återigen med en rappare som jag aldrig hört talas om. Swae Lee får glänsa först i tredje versen och på mig imponerar det föga. Håller på att somna när jag lyssnar på detta. Funkar bäst när det är dags att sova.

Crazy ***
En redig och fin dänga. Dragspel och sång om kärlek som gör båda parter tokiga. På gränsen till överbetyg men den blir lite tjatigt i längden. Den går i ett repetitivt tempo gånger tre under stora delar av låten, vilket jag tröttnar en del på. Men här sjunger hon fint rakt igenom.

Come Alive ***
Tjatig text men ett skönt groove i musiken. Nästan som ett anthem för att överleva. Tyvärr tror jag som sagt att den blir jobbig i längden att lyssna på.

Extreme Occident *****
En melodi som berör. En känsla som Madonna tidigare varit mästare på. På ”Madame X” tog det till 10:e spåret innan jag blev riktigt berörd av både musik och text. Vemodigt och ledsamt men ändå en styrka i att se verkligheten för var den är. Man är medveten någonstans trots allt om det som sker. Refrängen är mästerlig i sin enkelhet men ändå vad den i djupet står för:

I guess I’m lost
I had to pay the cost

The thing that hurt me most
Was that I wasn’t lost

Den här kommer att jag spela många gånger. Berör mig på alla plan.

Faz Gostoso (med Anitta) ***
Det här är ett märkligt stycke. Den äter sig in i mig. Fast texten har jag svårt att greppa när de blandar så i språken, så det lämnar jag därhän. Rytmen och det oväntade funkar oväntat bra för mig. Men den där Anitta hör jag knappt om jag ska vara ärlig. Tror hon mumlar lite i bakgrunden här och där. Brukar har svårt för sådana här låtar där mycket upprepas hela tiden och där melodin far fram och tillbaka, men nog kan gubben dansa till denna dänga!

Bitch I’m Loca (med Maluma) *
Ytterligare en tramslåt med Maluma. Först i tredje versen sjunger de på engelska. Hårt och ganska själlöst tycker jag. Får återigen ingen styr på melodin och då är jag borta. Bottennapp på ren svenska och denna förvirrade låt på alla plan skippar jag i framtiden. Det där fejkskrattet på slutet bara hatar jag.

I Don’t Search I Find ***
Nästan hypnotisk melodi som vaggar in mig i ett tillstånd av gamla tiders discodängor. Ganska häftig musikmatta i retrostil som är härligt suggestivt. Älskar när Madonna pratsjunger i bryggan. Kan kanske bli tjatig vid för många lyssningar, vi får se.

Looking For Mercy ****
Is it really love if it hurts?
Is it really pain if it’s inside?

Somebody to teach me to love
Somebody to help me rise above
I need to survive, I’m looking for mercy

Denna berör mig väldigt mycket och då främst texten. Vissa rader går rakt in. En ballad på det sätt som bara Madonna kan göra. Ända hindret för högsta betyg är återigen det repetitiva, men det ger ändå överbetyg. En mycket fin ballad.

I Rise ***
Låten släpptes den 3 maj som en promosingel och var den bästa av de fem som släpptes innan plattan kom. Det är ett anthem om att överleva och komma tillbaka. Att inte ge upp oavsett. Funkar ok, även om jag tycker melodin inte riktigt håller hela vägen, det är tamt på något sätt för ett överbetyg.

Bonuslåtar (Deluxe Boxset)

Funana **
Låter som inledningen till en Disneyfilm. Väntar bara på att djuren ska komma på rad i takt till denna låt. Den handlar rätt och slätt om att dansa. Lite för disneylik för min smak och den tar aldrig riktigt tag i mig. Det finaste är väl att hon sjunger om att hon behöver Avicii…

Back That Up To The Beat ***
Häftig ljudmatta med panflöjt. Men återigen är det ganska tjatigt och upprepanden som inte riktigt tilltalar mig. Madonna gör det inte lätt för sig med allt farande rent musikaliskt åt alla håll.

Ciao Bella ****
Sometimes I despair
Sometimes I have hope
Sometimes I don’t know
Sometimes I feel pushed

Men detta var ju en riktig partyrökare! Med Dino D’Santiago pratande förhöjs låten. Känns fräscht och lite vibbar från ”Ray of Light”-eran får jag allt… häftig låt som gör att gubben vill upp och dansa.

Sammanfattning
En mycket ojämn platta och tyvärr är det en besvikelse för mig i det stora hela. Många låtar är konstiga och jag har verkligen försökt ge dem en chans, men det är helt enkelt någonting som inte tilltalar mig och då spelar det ingen roll att det är Madonna som sjunger och har gjort låten. För många låtar är för konstiga och jag hänger inte riktigt med i den negativa förändring som jag tycker att hon står för på ”Madame X”.

Det finns bra musik, men de är för få för att kunna ge albumet godkänt i sin helhet. ”God control” hade kunnat blivit en riktig pärla om den kortats och början tagits bort. ”Dark Ballet” hade verkligen potential men slarvades bort av högdravel och pekoral som bara inte går att lyssna på.

Tacka sjuttsingen för att jag är besviken, men det finns låtar jag kommer att lyssna på även om de inte är många. ”Killers Who Are Partying” för texten, ”Extreme Occident”, ”Looking for Mercy” och ”Ciao Bella” för att de är bra låtar och är den Madonna som jag älskar. Kanske ”Crazy”, kanske ”I Don’t Search I Find”. Möjligt även ”Faz Gostoso”. Mycket mer är det nog inte, tyvärr… 7 av 18…(;-(

Mitt betyg blir 2,6 och om vi räknar med alla låtarna (18 st) blir det något högre 2,66 vilket visar att ”Madame X” inte kommer upp i godkänt betyg i det stora hela. Till och med sämre än ”Hard Candy” från 2008.

Faktum är att detta är det lägsta betyg som en Madonna-platta fått av mig sedan jag började sätta betyg. Lite symptomatisk kanske är att jag anser att bonusspåren är där jag finner en av de bästa låtarna.

Bästa låten: ”Extreme Occident”
Sämsta låten: ”Batuka”

Lyssna själv
Madame X på Spotify

Relaterat
Madonna – Rebel Heart (2015) Betyg: 3,53
Madonna – MDNA (2012) Betyg: 3,66
Madonna – Hard Candy (2008) Betyg: 2,75